To je jasné! Áno, ak v tom máte jasno aj Vy. Práve ste zaplatili 1 000 € za promo video, ktoré predstavuje Vašu reštauráciu v tom najlepšom svetle, s tým najlepším personálom a perfektne naservírovaným jedlom a to všetko
v dokonale dynamicky nakrájanom videu, ktorému sa technicky nedá čo vytknúť. Pozdieľate ho na všetkých možných sociálnych sieťach, zaplatíte propagáciu a po mesiaci tam síce máte 50 000 zaplatených videní, no do Vašej reštaurácie prišlo len o zopár zákazníkov viac. Čakali ste viac? A čo ste vlastne čakali?

Tvorbou videa pre Vašu firmu sa môžete promovať (dať ľuďom vedieť, že vôbec existujete), predávať konkrétny produkt alebo službu, presviedčať, že ste lepší ako konkurencia, udávať trendy a ohýbať trh, zvyšovať
návštevnosť, budovať brand, dokonca zničiť konkurenciu atď… Aký bol Váš zámer? Žiadny? Vaša chyba. Alebo len neodbornosť človeka, ktorý Vám video predal.

Marketing zvyčajne nie je starosť človeka, ktorý Vám vyrába video. Marketingové inštrukcie by mal dostať od Vás a s nimi ďalej pracovať a na ich základe poskytnúť najlepšie vizuálne riešenie, ktoré Vám prinesie najlepšie výsledky ku konkrétnemu zámeru. Kto iný predsa vie lepšie, akým smerom sa chce Váš podnik uberať a kam nie, ako Vy? Dobrý videomaker spraví pekné video za 1 000 €, profesionál vyrobí pekné video, ktoré Vás predá a investované peniaze Vám zarobí naspäť za týždeň.

Ak o tomto vôbec nebola reč, takýmto samozvaným „kreatívcom“, ktorých je tu ako húb po daždi, by som sa radšej vyhýbal. Ďalší článok, pravdepodobne, venujem tomu, ako si správne vybrať firmu / človeka a nepopáliť sa, pretože aj kreativita, nápad a inakosť sú niekedy k ničomu. 

Nad videom treba uvažovať ako nad investíciou. Investíciou, ktorá Vám má priniesť konkrétne výsledky – netreba zabúdať, že video je úzko prepojené s marketingom. Minúť 1 000 € za video, ktoré je síce pekné, ale za pár týždňov zapadne prachom a Vy z toho v podstate nič nemáte, asi nechcete. Nikto predsa neplánuje zlyhanie, no veľa ľudí zlyhá na plánovaní.

Záverom, tento článok nepredáva ani nepresviedča na kúpu videa, to mi, bohužiaľ, nikdy nešlo. Chcem len, aby Vám pomohol investovať správne a zamyslieť sa viac nad myšlienkou, prečo ho potrebujete. Píšem ho v čase, keď som sa sám rozhodol zaplatiť firme, aby mi jedno video 
nakrútila (scenár som si, samozrejme, vymyslel sám :-D), tiež mám premyslenú dobrú marketingovú kampaň, pretože sám presne viem, akú silu video môže mať.

Videl som najväčších borcov, ktorí nasolili hudobný videoklip za 10 000 € a výsledok horko-ťažko prekročil 10 000 videní (práve preto že zabudli na marketingové ingrediencie), a naopak, poznám živnostníkov, ktorí dali dokopy trojmesačné úspory na videoreklamu s oveľa menšou produkciou v hodnote 1 000 € no práve správne marketingové cielenie vo videu im nakoplo  biznis tak, že znovu dostali chuť podnikať a hlavne dôstojne zarábajú a žijú. Presne také videá chcem tvoriť aj ja. 

Luca Bush

Za korektúru ďakujem Patrícii Rybanskej